• Attila

Sikert szeretnél a LinkedIn-en? Ezekre figyelj!

Magától értetődő, hogy fent vagy a Facebookon, az Instán, talán a TikTokon is. Mindenki a közösségi felületeken kommunikál, ha nem képviselteted magad ezeken a platformokon, az olyan, mintha elvágnád magad a világtól. A LinkedIn-en való jelenlét azonban nem ennyire magától értetődő nálunk, pedig karrier szempontjából nagyon fontos felület. Mondhatni, ez a szakmai Facebook, ahol nem arra kíváncsi a nagyérdemű, hogy mit csináltál a hétvégén, hanem arra, hogy milyen a szakmai életutad.


De miért is jó ez nekem?


Röviden: azért, mert a fejvadászok nagyon gyakran a LinkedIn-en keresnek embert egy-egy pozícióra, sőt, vállalkozóként is nagyon gyümölcsöző kapcsolatokat lehet itt építeni. Ha jól rakod össze a szakmai profilodat, akkor a LinkedIn gyakorlatilag biztosíthatja neked a folyamatos munkalehetőségeket, ha pedig vállalkozó vagy, akár maguktól kopoghatnak az ügyfelek.


Ehhez arra van szükség, hogy alaposan rakd össze a profilodat, hogy világosan át lehessen látni a szakmai múltadat, le lehessen szűrni a kompetenciáidat. Azaz legyen egyértelmű, hogy mihez értesz, mivel fordulhatnak hozzád, milyen pozíciókra lennél nyitott. Sőt, azt is megadhatod, hogy éppen keresel-e új állást, vagy köszönöd szépen, jól elvagy a jelenlegi helyeden. Ezzel mondjuk nem árt óvatosan bánni – nem biztos, hogy jó neked, ha az aktuális főnököd is látja a LinkedIn-en, hogy te amúgy nyitott vagy a váltásra.


Regisztráltam a LinkedIn-re. És…?


És nem történik semmi. Nyilván téged sem lep meg, hogy önmagában az, hogy jelen vagy a platformon, nem hoz elsöprő sikert a munka világában. Ezért egy picit többet kell tenned: vonzóvá tenni a profilodat, felépíteni a kapcsolati hálódat, és mutatni némi aktivitást, hogy egyáltalán észrevegye valaki, hogy ott vagy.


Fontos, hogy a profilod gyorsan áttekinthető legyen, azaz amikor valaki csak rápillant, már lássa a lényeget: miben vagy jó, mivel foglalkozol, mi érdekel, milyen irányba vagy nyitott. Ezeket címszavakban beírhatod közvetlenül a profilképed alá, így rögtön látszik, amint valaki meglát akár az ajánlott kapcsolatok között, akár egy ismerőse kapcsolatainál.


Mindent, ami releváns lehet szakmai szempontból, tüntess fel! Ne ragadj le az iskoláknál és előző munkahelyeknél, érdekesek a megjelent publikációk, nagy eredmények, amiket elértél a szakmádban, fontos állomások az életedben, sőt, azok a mellékvágányok is, ami valamelyest kapcsolódnak ahhoz az úthoz, amin éppen jársz.


Kapcsolatok építése: nem csak olyat jelölhetsz be, akit ismersz


A kapcsolatok terén a LinkedIn picit másképp működik, mint a Facebook: nem csak ismerősöket jelölhetsz be, sőt! Bátran küldj felkérést olyanoknak is, akikhez semmi közöd, de úgy látod, lehet közös pontotok az üzletben, vagy érdekelhet a cég, ahol dolgozik. Nyugi, itt senki nem fogja azt hinni, hogy nyomulsz rá! Kövess szakmai profilokat, inspirálódj belőlük! Itt a cél a kapcsolatépítés, nem az, hogy a meglévő szakmai kontaktjaidat „hivatalos” formába öntsd – bár egyébként ez sem hátrány, akit ismersz, bátran jelöld meg, annál többen fognak ugyanis téged is látni!


Minél több információ van a profilodon, és minél több a kontaktod, annál valószínűbb, hogy megtalálnak a lehetőségek. A fejvadászok kifejezetten szeretnek a LinkedIn felületén horgászni, ezért fontos, hogy feltüntess a profilodon mindent, ami releváns lehet a számukra.


Aktivitás a LinkedIn-en: ne az ebédedről posztolj!


Ahogy említettük, nem árt, ha a többiek észreveszik, hogy jelen vagy a LinkedIn-en, ehhez pedig hasznos, ha néha hallatsz magadról, azaz posztolsz. De vajon miről kellene?


Nos, hacsak nem egy gasztroblogger vagy, lehetőleg ne az ebédedről készült képet és véleményt rakd ki – ha az vagy, akkor természetesen részedről ez is egy teljesen releváns bejegyzés. Mindenképpen szakmai tartalmakat célszerű itt megosztani, akár egy konkrét, munka közben adódott helyzettel kapcsolatos véleményt (persze konkrétumok, nevek nélkül), akár egy szakmai kutatást, akár egy érdekes jelenséget azon a területen, amin tevékenykedsz.


Azonban csak óvatosan! Éles kritikát megfogalmazni a megrendelőiddel szemben vállalkozóként például nem egy okos dolog, mert nagy visszatetszést kelthet a többi potenciális ügyfél körében, ha esetleg náluk is betalálnál. A jelenlegi munkahelyedet, sőt, a régi munkahelyedet sem illik nyilvánosan kritizálni, és nem árt, ha azzal is számolsz, hogy a szakmai véleményeddel nem biztos, hogy a szakma minden képviselője egyetért. Mivel itt a karriered a tét, nagyon észnél kell lenned azzal kapcsolatban, hogy mit írsz ki nyilvánosan!


Itt is számít a megnyerő fotó


Ugyan nem társkeresőn vagy, hanem egy munka világával kapcsolatos közösségi oldalon, mégsem mindegy, milyen képpel jelensz meg. Nyilván neked is volt már néhány álláspályázatod, ahol fényképes önéletrajzot kértek – az emberek szeretik látni, kivel dolgozhatnak együtt, és kár lenne tagadni, hogy a szimpátia is számít. Még akkor is, ha hivatalosan nem szabadna számítania.


Egyértelmű, hogy a LinkedIn-en még kevésbé van helyük a szelfiknek, mint bárhol máshol. A minőségi, előnyös fotó elengedhetetlen ahhoz, hogy szakmai szempontból is komolyan vegyenek. A legritkább esetben tudják az emberek ezt a lécet maguk megugrani, ezért, ha valóban jó képet szeretnéd, bízd profira!


Nézd meg CV és üzleti fotózás szolgáltatásunkat – örömmel segítünk abban, hogy egy jó fotóval profi legyen a profilod!